ShippingWatch

Markant dyk i containermængderne i Hamborg Havn

800.000 færre containere fra Kina, Rusland og Polen kostede Hamborg Havn et samlet fald i containermængderne på 9,3 procent i 2015.

Containermængderne gennem Hamborg Havn faldt med hele 9,3 procent i 2015. Især svagere mængder fra Kina, Rusland og Polen har drevet faldet svarende til 800.000 færre containere fra de tre vigtige handelspartnere end året før.

I alt måtte Hamborg Havn noteret et fald i de samlede fragtmængder på 5,4 procent end året før, fremgår det regnskabet fra Port of Hamburg Marketing, offentliggjort onsdag.

Port of Hamburg Marketing repræsenterer de mere end 300 virksomheder, der arbejder i havnen.

"Blandt havnene i Nordeuropa har Hamborg fastholdt sin stærke position i containertrafikken med Østersø-regionen. I forhold til havne som Antwerpen og Rotterdam har Hamborg mere transhipment-fragt svarende til syv procentpoint end disse to havne. Det er en af årsagerne til, at Hamborg er mere alvorlig ramt end Antwerpen og Rotterdam af faldet i Kinas udenrigshandel og Ruslands økonomiske problemer," siger Axel Mattern, medlem af ledelsen i Port of Hamburg Marketing, i regnskabsmeddelelsen.

Også flere rederiers direkte anløb af Gdansk i Polen uden omladning til feederskibe i Hamborg har haft konsekvenser for Tysklands største havn.

Containertrafikken i forhold til Kina faldt med 14,4 procent og for Rusland med hele 34,4 procent. Et fald, der ifølge Hamborg Havn ikke kunne opveje en vækst i mængderne for andre lande som Malaysia, Indien, De Forenede Arabiske Emirater eller Mexico.

Hamborg-senator Frank Horch advarer om, at de faldende containermængder i Hamborg skal ses som udtryk for krise, men han erkender, at havnen er udfordret:

"Enhver med kendskab til havnevirksomhed ved, at Hamborg Havns succes ikke alene kan måles i antallet af containere, og at havnen er sammensat af en række elementer. Hamborg Havn er bl.a. en af de mest varierede industrizoner i Tyskland."

Kriser og konkurrence presser Hamborg Havn

Antwerpen Havn undersøges for ulovlig støtte

CEO: Rotterdams robotter vil tage markedsandele i 2016

Containertrafik falder i Europas største havn

 

 

 

 

 

Forsiden lige nu

Christian Levin har solgt sit sidste skib

Christian Levin, stifter og ejer af XO Shipping, har ifølge Vesselsvalue.com nu solgt det sidste af de to skibe, han købte omkring årsskiftet 2013-2014. Begge skibe var ejet i separate selskaber og er solgt under købsprisen.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere