Containermængderne gennem Hamborg Havn faldt med hele 9,3 procent i 2015. Især svagere mængder fra Kina, Rusland og Polen har drevet faldet svarende til 800.000 færre containere fra de tre vigtige handelspartnere end året før.

I alt måtte Hamborg Havn noteret et fald i de samlede fragtmængder på 5,4 procent end året før, fremgår det regnskabet fra Port of Hamburg Marketing, offentliggjort onsdag.

Port of Hamburg Marketing repræsenterer de mere end 300 virksomheder, der arbejder i havnen.

"Blandt havnene i Nordeuropa har Hamborg fastholdt sin stærke position i containertrafikken med Østersø-regionen. I forhold til havne som Antwerpen og Rotterdam har Hamborg mere transhipment-fragt svarende til syv procentpoint end disse to havne. Det er en af årsagerne til, at Hamborg er mere alvorlig ramt end Antwerpen og Rotterdam af faldet i Kinas udenrigshandel og Ruslands økonomiske problemer," siger Axel Mattern, medlem af ledelsen i Port of Hamburg Marketing, i regnskabsmeddelelsen.

Også flere rederiers direkte anløb af Gdansk i Polen uden omladning til feederskibe i Hamborg har haft konsekvenser for Tysklands største havn.

Containertrafikken i forhold til Kina faldt med 14,4 procent og for Rusland med hele 34,4 procent. Et fald, der ifølge Hamborg Havn ikke kunne opveje en vækst i mængderne for andre lande som Malaysia, Indien, De Forenede Arabiske Emirater eller Mexico.

Hamborg-senator Frank Horch advarer om, at de faldende containermængder i Hamborg skal ses som udtryk for krise, men han erkender, at havnen er udfordret:

"Enhver med kendskab til havnevirksomhed ved, at Hamborg Havns succes ikke alene kan måles i antallet af containere, og at havnen er sammensat af en række elementer. Hamborg Havn er bl.a. en af de mest varierede industrizoner i Tyskland."

Kriser og konkurrence presser Hamborg Havn  

Antwerpen Havn undersøges for ulovlig støtte

CEO: Rotterdams robotter vil tage markedsandele i 2016

Containertrafik falder i Europas største havn