Efter et dyp i mængden af containere, der defilerede igennem Rotterdam containerhavn i 2015 i forhold til året før, tror CEO Allard Castelein på, at en beskeden vækst i containertrafikken i 2016 vil komme fra de automatiserede terminaler i Maasvlakt II.

"Det bliver i højere grad vundne markedsandele end overordnet vækst, der giver os vækst inden for containersegmentet i år," siger han i et interview til ShippingWatch.

Han vurderer, at der kun vil komme en beskeden vækst i mængden af containere i år, med forbehold for, hvad verdensshandlen finder på af op og nedture. Væksten i Rotterdam Havn skal dog komme fra vundne markedsandele, som han forventer kommer med indfasning af de nye automatiserede terminaler. En udvikling, der fik Rotterdams havnearbejdere til at gå i strejke den 7. januar i år.

"Det er selvfølgelig uvist, hvad 2016 bringer, for vi er ikke klar over, hvordan markederne i Kina og Asien vil udvikle sig. Derudover er spørgsmålet om, hvorvidt Massvlakt II-terminalen (automatiserede terminialer drevet af APM Terminals og RWG, red.) vil være i fuld drift. Hvis de er det, er vi overbeviste om, at vi kan tage markedsandele fra andre havne og markeder, og at det kan give en lille vækst i containervolumen fra 2015 til 2016," siger CEO Allard Castelein.

Væksten kommer fra en bedre position i markedet og ikke et bedre marked?

"Det er en fair udlægning. Jeg tror ikke, at mange vil sige, at Nordvesteuropa forventer høj eller stærk vækst i volumen for containere i 2016. Væksten bliver flad eller en smule negativ," siger han.

Europa og Mellemøsten trækker ned

Særligt to steder trak volumen ned for Rotterdams trafik af containere i 2015.

"Overordnet set er vores volumen den samme som før med et mindre minus på en halv procent. Det er en afspejling af den overordnede økonomiske situation, ikke bare i Europa, men også i Mellemøsten. Vi havde en forholdsvis stærk første halvdel af året, som senere blev til faldende handel," siger han om udviklingen.

Mens trafikken til Nord- og Latinamerika faldt, steg transporten inden for Europa til Spanien, Portugal og Storbritannien, der har god gang i økonomien.

Det er dog ikke kun Rotterdam, der har oplevet et fald i mængderne af containere.

Containertrafik falder i Europas største havn  

"Det er vores indtryk, at selvom andre havne ikke offentliggjort deres trafiktal endnu, så er vores markedsandel i container intakt," siger han.

Trængselsforbedringer bag konstant volumen

Selvom havnen ikke har oplevet det store udslag i mængden af containertrafik, har der dog fundet små forbedringer sted, sammenlinget med 2014, siger Allard Castelein.

"Hvis du sammenligner vores containerhåndtering i 2015 med 2014, har vi gjort det en smule bedre med mindre trængsel. Selvom Massvlakte II kommercielt set er åbnet, er den ikke fuldt indfaset endnu, og al den volumen vi har haft i 2015, er håndteret i de eksisterende terminaler, som vi har gjort det i årtier. I 2014 ledte det til trængselsproblemer, som vi ikke oplevede i 2015, så overordnet kan man sige, at vi har holdt en solid og robust standard," siger han til ShippingWatch og konstaterer:

"Vi har ikke været i stand til at tage markedsandele, fordi massen af europæiske handelsmængder ikke er steget, men hvis vi sammenligner med Hamborg, tror vi vores markedsandel er nogenlunde intakt," siger han.

Rotterdam er målt på containere suverænt den største havn i Europa med Hamborg som sikker to'er. Selvom containerne ikke har bidraget meget til væksten i denne omgang, har situation i olie ført havnen til rekordresultat med en total omsætning af gods på i alt 466,4 millioner tons.

Råolie gennem havnen udgjorde 103,1 millioner tons, mens olieprodukter androg 88,5 tons, oppe med henholdsvis 8,1 procent og 18 procent i forhold til året før.

 

 

Europas havne venter på nyt fra Rotterdam

Containertrafik falder i Europas største havn  

Shanghai var verdens travleste havn i 2015