ShippingWatch

APM Terminals' CEO klar til at frasælge tabsgivende havne

Morten Engelstoft, direktør for APM Terminals, tager nu skridtet videre i håndteringen af selskabets portefølje. Havne og terminaler, som forbliver underskudsgivende, kan blive solgt fra. Det skete for nylig for Zeebrügge.

HAAG

Morten Engelstoft, som har været CEO for APM Terminals siden november 2016, kræver ikke kun en bedre drift af selskabets 76 havne og terminaler verden over, han vil også have et positivt økonomisk bidrag fra hver enkelt af dem.

Hverken omverden eller voluminerne udvikler sig, som vi havde regnet med, og vi laver et overskud, der kun er halvt så stort, som det plejer at være

Morten Engelsktoft
Han vil derfor overveje frasalg af havne og terminaler, der ikke leverer sorte tal, og hvor der ikke er nogen umiddelbar udsigt til et positivt turn-around. Det var således, hvad der skete for nylig med belgiske Zeebrügge, hvor APM Terminals havde en majoritetsandel, men valgte at sælge til Cosco Shipping.

På den måde tager Engelstoft et yderligere skridt i forvaltningen af porteføljen og strammer kravene til hver enkelt havn og terminal.

Allerede da han begyndte i sit nye job for et års tid siden, slog han fast, at alle aktiver, der ikke ligger inden for de vigtige havneknudepunkter, vil blive vurderet individuelt, og at den samlede portefølje kan blive skåret ned i hans bestræbelser på at forbedre økonomien i selskabet og finde midler til andre investeringsmuligheder.

Proaktiv porteføljeforvaltning

Da kernehavne som Rotterdam og Algeciras er en del af rygraden i søsterselskabet Maersk Lines netværk, er de ikke blandt dem, der kunne komme på salgslisten.

"Men man vil se os have en mere proaktiv porteføljeforvaltning. Nogle af aktiverne genererer ikke overskud, som kunne betyde, at de skal sælges fra. Hverken omverden eller voluminerne udvikler sig, som vi havde regnet med, og vi laver et overskud, der kun er halvt så stort, som det plejer at være," siger Morten Engelstoft i et interview med ShippingWatch.

På den måde beskriver hans udtalelse et fundamentalt ændret marked, som er langt fra de gyldne dage i havneindustriens og specifikt APM Terminals, som på ethvert givent tidspunkt havde en liste med 20 opkøbskandidater, og hvor den eneste udfordring, groft sagt, var prioriteringen af milliard-dollars-investeringerne. Det er faktisk kun få år siden, at selskabet med Kim Fejfer ved roret, skruede op for investeringerne, og at afkastet gik samme vej.

Ny strategi

Men nu er strategien en anden.

"For at investere i infrastruktur, må vi tjene penge, og jeg tror ikke, vi vil føje et nyt, stort projekt til vores portefølje i den nærmeste fremtid. Der er kommet meget ny kapacitet til, men voluminerne og raterne er ikke fulgt med. Førhen steg raterne sammen med inflationen. I dag er det samme niveau, men omkostningerne stiger fortsat," påpeger Engelstoft.

Lige nu er der fem store projekter under opførelse, som åbner de kommende år: Moin i Costa Rica, Vado i Italien, Tangier i Marokko, Tema i Ghana og Abidjan i Elfenbenskysten. I forlængelse af at investeringsudgifterne bliver mindre over årene, efterhånden som projekterne færdiggøres, vil selskabet være i stand til at investere inden for andre områder.

Har APM Terminals investeret for meget over de seneste ti år?

"Det synes jeg ikke, man kan sige. Vi havde en strategi om at opbygge et stærkt selskab. Det har givet os et godt udgangspunkt i dag. Nu handler det om kapitaldisciplin for os, og vi må optjene vores ret til at investere i fremtiden," fastslår han.

Stor nedskrivning

Da Maersk-gruppen offentliggjorde sit seneste kvartalsregnskab i midten af november, var det alene en voldsom nedskrivning, der trak APM Terninals i et anseligt minus. Nedskrivningerne lød samlet på 374 mio. dollars, som betød, at selskabet endte med et underskud på 267 mio. dollars i tredje kvartal.

Nedskrivningen kom umiddelbart efter en nedskrivning i andet kvartal på 250 mio. dollars, og i begge kvartaler har forklaringen været den samme: at udviklingen i en række havne på bestemte markeder ikke går, som man havde håbet på.

Forleden proklamerede Morten Engelstoft over for ShippingWatch, at udnyttelsesgraden i selskabets havne skal hæves markant, fra de nuværende 64 pct. til måske helt over til i slutningen af 70erne over tid.

Sammen med Maersk Line udgør APM Terminals det helt centrale selskab i Maersks Transport & Logistics forretning.

Massive nedskrivninger påvirker APM Terminals

"Vi har et alvorligt problem, hvis det fortsætter sådan"

EU vil bremse Kinas strategiske opkøb i Europa

Her er overblikket over Maersks regnskab

Forsiden lige nu

Norsk tankreder sendt i gulvet på børsen

Norske Nordic American Tankers anført af stifter Herbjørn Hansson i stort kursfald på 20 pct. på melding om, at rederiet vil rejse over 100 mio. dollars i ny kapital.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere